ایمنی در داربست ایمنی در صنعت فولاد
.:: Your Adversing Here ::.
 

ایمنی در داربست

 

                                      داربست   
داربست چیست ؟
تجهیزاتی موقتی از جنس چوب یا فلز که برای دسترسی ایمن و آسان به محلهای کار بالاتر از 2 متر از آنها استفاده میشود .
اجزای داربست :
صفحاتی از جنس چوب /فلز که داربست روی آن قرار میگیرد
baseplate ,sole plate
لوله عمودی که روی بیس پلیت قرار میگیرد
pole ,standard
تخته هایی که در داربست مورد استفاده قرار میگیرند
plank
محل کار یا سکوی کار
platform
ledger
transom
انواع بستها
coupler
اتصال بین دو لوله
sleeve
حفاظها
guards
تابلوی اعلام وضعیت ایمن یا نا ایمن بودن داربست
scafftag
قرنیز
toe-board
نردبان
ladder
مهار
brace
البته اجزای اصلی و عمده موارد فوق هستند اجزای کم کاربرد دیگر را هم توضیح می دهم
ازموارد مهم در داربست بندی اینست که داربست بایستی توسط فرد ماهر ومجرب برپا و مرتب بازدید شود .از لوازم وتجهیزات مناسب برای کار استفاده شود .در نگهداری از بستها ،لوله ها ،رابط ها و...دقت کافی مبذول شود .هیچ قطعه از داربست نباید از بالا به پایین پرتاب شود .تمامی بستها،گیر ه ها برای دوام بیشتر بهتر است در یک ظرف محتوی روغن وگازوییل نگهداری شوند .از بکار بردن قطعات معیوب ،شکسته وخم شده بشدت پرهیز شود .در هنگام کار بایستی داربست بند از آچار مناسب رینگی برای کار استفاده نماید .
لوازم حفاظت فردی :شامل ،کفش ایمنی ،کلاه ،دستکش ،لباس کار راحت (نه گشاد ونه تنگ)کمربند ایمنی
safetyharness چانه بند
قبل از شورع کار تمامی افرادی که با داربست کار میکنند (داربست بند و ...)باید در کلاسهای آموزشی شرکت نمایند وپس از گذراندن کلاس و قبولی در آزمون تئوری وعملی مجاز هستند که کار خود را شروع نمایند.برای افراد داربست بند کارت مخصوص صادر می شود که نشان میدهد این افراد دوره مربوطه را گذرانده وبا رعایت کامل ایمنی مجاز بکار هستند .از بکار گیری افرادی که از ارتفاع میترسند وتجربه و دانش کافی را ندارند خودداری کنید
 
 
 
 
داربست scaffold
مهمترین خطرات مربوط به داربست عبارتند از :
1.       سقوط از ارتفاع :زمانی که فرد از داربست بالا یا پایین می رود ومکانهایی که حفاظ مناسب نصب نشده است .برای پیشگیری از خطرات مربوط به سقوط افراد از سیستم )PFAS (PERSONAL FALL ARREST SYSTEM )جلوگیری از سقوط فرد( استفاده شود .حفاظها وموانع ایمنیTop rail/Mid rail/Guard rail  دستگیره ونرده های بالایی ومیانی حتما نصب شوند .
2.       برخورد سر با اشیاء :برای پیشگیری از این خطر از کلاههای ایمنی به همراه چانه بند استفاده شود .در بالای محل کار تور ایمنی SAFETY NET  نصب شود .از قرنیز TOE-BOARD برای لبه های محل کار استفاده کنید .
3.       خطر برق گرفتگی :هنگام کار در ارتفاع وبالای داربست مراقب تجهیزات وخطوط انتقال برق باشید وحتما فاصله ایمن را رعایت کنید.
4.       ریزش داربست :برای پیشگیری از خطر ریزش وسقوط داربست حتما از متریال مناسب استفاده نمایید .مهار Brace را بکار ببریدو لوله های داربست را محکم وخوب ببندید .محل استقرار داربست سفت ومحکم باشد .داربست به سازه اصلی (ساختمان،استراکچر و..)بسته شود .
5.       عدم تخته پوشی :در بکار بردن متریال داربست خست به خرج ندهید .کاملا سطح محل کار را با تخته مناسب بپوشانید .
 
داربستهای معلق Suspended scaffold
1.        قبل از نصب ،از محل کار بازدید کنید وبر اساس میزان بار وارده تجهیزات ووسایل لازم را برای کار آماده نمایید
2.       حتما از افراد ماهر وبا صلاحیت برای این کار استفاده نمایید .
3.      از محکم بودن محل اتصال کابلها به ویژه محل اتصال کابل به داربست مطمئن شوید .
4.       کابل بکار رفته در این داربستها حداقل باید 6 برابر وزن داربست مقاومت داشته باشد.
5.      تمهیدات لازم برای جلوگیری از پیچ وتاب خوردن داربست در نظر گرفته شود .
6.       از تجمع بار ووسایل بی مورد روی داربست خودداری کنید .
7.      استفاده از سیستم PFAS برای جلوگیری از خطر سقوط افراد الزامیست .
8.مطمئن شويد که تمامی تجهيزات برقی ،کابلهای برق والکتروموتور ها سالم بوده وبه سيم ارت مجهز باشند.
۹.از قرار دادن مواد آتش گير وقابل اشتعال مانند بنزين روی داربست معلق خودداری کنيد .
۱۰.برای افزايش دامنه دسترسی در هنگام کار روی بشکه ،چهار پايه ،جعبه و...نايستيد .
۱۱.وزنه های تعادلی داربست معلق بايستی بيشتر از ماکزيمم وزن داربست باشد .
۱۲.کابلها وسيم های مهاری داربست معلق رابه جای محکمی مانند ستون اصلی ساختمان ببنيديد واز بستن به دور دودکش و... جدا خودداری کنيد .
۱۳.ترمز ايمنی داربست معلق راهميشه قبل کار بازديد کنيد.
۱۴.سيستم PFAS بايد به طناب نجات LIFE LINE بسته شود نه به داربست معلق !!
 
 
 
حرکت دادن داربست Moving scaffold:
1.        هنگام جابجایی داربستهای متحرک افراد نباید روی داربست باشند .
2.       از صحت ودرستی چرخ ها وترمز داربست مطمئن شوید .
3.      سطحی که داربست روی آن جابجا میشود صاف،محکم وعاری از برآمدگی وفرو رفتگی باشد .
4.       جکهای تعادلی OUT RIGGERS چرخ دار در طرفین داربست تعبیه شده باشد .
5.      از قسمت پایین داربست هل دهید .
 
 
مهمترین نکات ایمنی برای استفاده ایمن از داربست :
1.        داربست توسط فرد ماهر و مجرب طراحی ،اجرا وبازرسی شود .supervision competent person
2.       نفرات دوره آموزش ایمنی work at height safety  را گذرانده باشند .
3.      از base plate ,sole plate  حتما استفاده شود وسطح محل استقرار داربست تراز باشد .
4.       از مهارهای چپ وراست brace  برای استحکام داربست استفاده نمایید .
5.      سطح محل کار platform کاملا تخته پوش وتراز شود .
6.       تمامی لوله های داربست توسط بستهای مناسب محکم شوند .
7.      راههای دسترسی ایمن وباز درنظر گرفته شود (نردبان ladder وراه پله ،رمپ و... )
8.      حفاظها و نرده های محافظ در ارتفاعهای معین نصب شوند .
 
 
 
مسئولیتها:

سوپروایزرها:
سوپروایزر داربست بندی وظایف زیرین رااجرا خواهد کرد :
1. مطمئن شودکه به اندازه کافی وسایل ومتریال آماده شده وپیشرفت کار را سرعت بخشد
2. بکار گیری و آموزش داربست بند ها
3. آشنا کردن پیمانکاران با روشها ودستورالعملهای اجرایی و گوشزد کردن مسئولیتها
4. همکاری وهماهنگی بین پیمانکاران در رابطه با مسائل داربست بندی
5. راه اندازی سیستم
scafftag
6. ایجاد سیستم مدون در رابطه با تاریخ نصب ،بازرسی ،مجوز های لازم و ...
نکات مهم :
1. مطمئن شوید که اسکافولد توسط افراد ماهر بسته شده است
2. از متریال آسیب دیده وصدمه دیده استفاده نکند
3. پرمیت نصب اسکافولد صادر شده باشد
4. کار بدون مشورت با سوپروایزر اسکافولد انجام نشود .
5. زمین مقاومت وتحمل کافی برای نصب اسکافولد را داشته باشد.
6.
base &sole plate پیش بینی شد ه یا خیر ؟
7.
sole plate هادارای ابعاد کافی ومناسب هستند یا خیر؟
8. استاندارد ها با فاصله مناسب و قائم هستند یا خیر؟
9.
ledger ها فاصله مناسب را دارند یا خیر ؟
10.
bracing درفاصله و تعداد مناسب است یا خیر ؟
11.
bracing با بستهای مناسب بسته شده اند یا خیر ؟
12. آیا لجر ها واستاندارد ها خوب به همدیگر بسته شده اند یا خیر ؟
13. اسکافولد ثبات وایمنی لازم را دارد یا خیر؟
14. بستها مناسب کار هستند یا خیر ؟
15. بین الوار ها فاصله وشکاف وجود دارد یا خیر ؟
16. محل اتصال بستها محکم می باشد یاخیر؟
17. آیا انتهای آزاد تخته ها بیشتر از 15 سانتی متر است یا خیر ؟
18. پهنای سکوها مناسب است یا خیر(حداقل 3 تخته )؟
19. گارد ریلها در فاصله مناسب 91 سانتیمتر و مید ریل در فاصله 47 سانتی متر نصب شده یا خیر ؟(تقریبا محدوده کمر وزانو پا)
20. قرنیز تعبیه شده یا خیر ؟
21. پیش بینی های لازم جهت سقوط ابزار ووسایل انجام شده یا خیر ؟
22. نردبانها سالم هستند کجی یا شکستگی ندارند ؟
23. آیا طول نردبان به اندازه کافی بلند می باشد و دستگیره ایمن دارند ؟
24. آیا انتهای نردبان خوب محکم شده تا سر نخورد؟
25. آیا پایه نردبان توسط گوه یا چیز دیگر محکم شده است؟
26. الوار ها روی پله هستند یا خیر ؟
27. آیا نردبانهای چوبی رنگ شده اند ؟
28. آیا سایر کارگران از برپایی داربست اطلاع دارند یا خیر؟

هنگام پیاده کردن و بعد از پیاده کردن داربست:
• لوله ها وبستهای داربست روی زمین پرت نشوند
• بعد از استفاده بایستی تمامی بستها لوله ها واجزا بررسی شوند
• لو له ها وبستهای معیوب کنار گذاشته شوند
• فیتینگها وبستها روغن کاری وسرویس شوند
• نردبانها از نظر آسیب احتمالی بررسی شوند
ونکات دیگر که توسط ناظر ارشد داربست بندی بررسی میشود .
• اسکافولد هر هفته توسط ناظر اسکافولد بررسی شود ونتیجه آن در دفتر ثبت شود
• سکوی کار بایستی همیشه باز و خلوت باشد
• حداقل پهنای راه عبوری سکوی کار برای 5 الوار 432 میلیمتر است
• حداقل پهنای راه عبوری سکوی کار برای 6 الوار حداقل 635 میلیمتر است
• هرگونه اعمال تغییرات در ساختمان داربست بدون اطلاع داربست بند ممنوع است
• داربست فقط برای کاری که تعریف شده مورد استفاده قرار گیرد نه کار دیگر !!!
• هر نوع حادثه وآسیب به ساختمان داربست نظیر ریزش ،کج شدگی ،برخورد ماشین ،کنده شدن کانال زیر پایه های داربست و ..به داربست بند اطلاع داده شود .
بازرسی از داربست
1. قبلا از نصب داربست
2. هفته ای یکبار
3. بعد از شرایط نامناسب جوی نظیر باد شدید
4. بعد از صدمات وارده به داربست نظیر تصادف خودرو و..بعد از انجام تعمیرات واصلاحات
سیستم
scafftag در این موقع بکار میرود
redtag:داربست برای کار نا ایمن است .از داربست استفاده نکنید
green tag :داربست برای کار ایمن است.از داربست می توانید استفاده کنید.
اصطلاحات رایج در داربست (ادامه موارد ایمنی داربست )   
اصطلاحات رایج در داربست :
منظور از اسکافولد در تعاریف زیر همان داربست می باشد .برای بعضی از لغات معادل مناسب فارسی پیدا نکردم.
Base plate پایه فلزی برای پخش و توزیع بارکه زیر لوله های استاندارد به کار میرود (بین خاک ولوله استاندارد )
Baylength فاصله بین دو استاندارد مجاور در طول و رو به روی اسکافولد.
Board :چوبی نرم که برای دسترسی به سکوهای کاری و..بکار میروند این چوبها باید در مقابل آتش مقاوم باشند
Board beare intermediate transom : لوله ایست که در فاصله بین ladger برای تقویت سکو های کار نصب میشود.
Brace :لوله های مهاری که به صورت اریب وضربدری بسته میشوند .و ساختمان داربست را محکم نگه میدارند.
Butlers : لوله ای که خوب با بریس ها محکم شده و در مقابل اسکافولد برای تقویت آن به کار میرود .
Castor :چرخ گردانیست با ابزار قفل کن که به پایه استاندارد بسته شده و برای حرکت داربست بکار میرود .
Toe board clip :گیره نگه دارنده قرنیز .
Coupler :بستی است که که برای اتصال وبستن دو لوله بهم دیگر در اسکافولد بکار میرود که به دو نوع هستند
حامل بار وغیر حامل بار
Guard rail : لوله ای است که از داخل داربست برای جلوگیری از سقوط افراد بسته میشود .(معمولا در ارتفاع 91 و47 سانتیمتری از کف محل کار)
Hoop iron :تسمه ای فلزی که به سر تخته اسکافولد می بندند که از جدا شدن وشکاف برداشتن تخته ها جلوگیری کند .
Ledger :لوله ای افقی که به لوله استاندارد بسته میشود (به وسیله بستهای حامل بار ) این لوله ها از خم شدن استاندارد جلوگیری میکند ومانندساپورتی برای ترانزوم ها عمل میکنند همانند barce,
Access plate form : سکوی ساخته شده از چوب که محل ورودی نردبان را تامین می نماید
Lift :مجموعه است از لجر ها وترانزومها و تخته های حامل که یک سطح افقی برای اسکافولد را تامین میکنند.
Need transom :ترانزومی که از اسکافولد بیرون آمده باشد
Node point :محل اتصال ترانزوم، لجر واستاندارد ها به یکدیگر را گویند .
Puncheon :لوله ای عمودی که در پایین ترین انتهای خود با کوپلرها به لوله افقی وصل شده که بار را مستقیما به بیس پلیت ویا زمین نمی فرستد
Raker :لوله حامل بار که به شکل اریب است و برای تقویت داربست بکار میرود.
Scafftag :اتیکتی که در تمام راههای ورودی به داربست نصب میشود ونشان می دهد که اسکافولد در هفته گذشته مورد بررسی قرارگرفته است ودر دو رنگ سبزو قرمز می باشد (سبز داربست ایمن است ) (قرمز داربست نا ایمن است )
Sleeve coupler :قطعه ای که دو لوله را به همدیگر وصل مینماید(همراه با مغزی چدنی یا فلز دیگر )
Soleplate :تخته الوار کوتاه که زیر بیس پلیت نصب میشود وفشار وارده را توزیع میکند در زمینهای سست وشل کاربرد زیادی دارد .( بین زمین وبیس پلیت قرار میگیرد )
Spigotjoint pin :بستی که در آخر اسکافولد بسته میشود برای اتصال دو لوله داربست به یکدیگر .
Standard :لوله عمودی که برای انتقال بار به سطح زمین بکار میرود .
Stopend :گارد ریلی است که در انتهای اسکافولد برای جداکردن قسمت بدون تخته بکار میرود و نیز جلوگیری از سقوط افراد.
Tie :لوله ای که برای بستن اسکافولد به یک لنگر بکار میرود.
Toebord : (قرنیز )تخته ای که در طول لبه سکو برای جلوگیری از سقوط ابزار واشیا به کار میرود.
Transom :لوله ای که استاندارد بیرونی را به استاندارد در ونی متصل میکنداین لوله بین ledgerقرار گرفته و سکوی کار را درست میکند
Unitbeam : به منظور ساخت شبکه ایاز بیم های ترکیب شده به اسکافولد
Working plate form :محل کار
  
Scafftag
برای این که کاربر بداند که داربست از لحاظ ایمنی مورد تایید است یا خیر از
scafftag استفاده میکنند که در دو نوع قرمز وسبز رنگ می باشد . جنس آن در مقابل گرما ،نور آفتاب ،رطوبت وباران مقاوم است وتوسط ماژیک های مخصوصی روی آن نوشته می شود
Green scafftag داربست از لحاظ ایمنی مورد بررسی قرار میگیرد و اگر مشکلی نداشته باشد توسط ناظر داربست بندی به داربست آویزان می شود (در محل ورود افراد به داربست وباید کاملا مشخص باشد )
Red scafftag اگر داربست از لحاظ ایمنی مورد تایید نباشد این تگ نصب میشود .کار کردن روی داربستی که red tag دارد مجاز نیست.بهتر است ابتدای محل ورود داربستی که تگ قرمز دارد با نوار خطر بسته شود .
برای انجام پیشنهادو بازرسی و ثبت نکات مهم ایمنی و ثبت نواقص و تاریخ بازدیداز قسمت پشت
green tag استفاده میکنند که به رنگ زرد می باشد.
بعد شرایط بد جوی (باران ،برف ،طوفان و هرگونه تغییرات در ساختمان داربست بازرسی از تمام اجزای داربست انجام میشود و تگ مناسب آن نصب میشود .)
     
فونداسیون داربست
• زمین زیر داربست باید مقاومت کافی داشته باشد وخاک آن نیز
COMPACT شده باشد
• از
BASE&SOLE PLATE برای زیر استاندارد ها استفاده شود .
• موقعی که از
sole plate برای زیر داربست استفاده میشود منطقه زیر هر کدام از استانداردها باید حدقل 1000 سانتیمتر مربع با حداقل قطر 220 میلیمتر باشد واگرا ز الوار به منظور sole plate استفاده میشود نباید قطر آن از 35 میلیمتر کمتر باشد .
• در زمینهای نرم منطقه
sole plate نباید از 1700 سانتی متر کمتر بوده وبرای sole plate های خاص این منطقه به 3400 سانتی متر مربع میرسد

ابعاد
soleplate
1. در زمین های سفت وسخت 500*225*35 میلیمتر
2. در زمین های نرم 765*225*35 میلیمتر
3. ابعاداستاندارد 1055*225*35 میلیمتر
• زیر
sole plate نباید از بلوک ،الوار شکسته ، بشکه استفاده کرد
• در زمین های شیبدار بایدبه صورت پله ای زمین کنده شده و
base &sole plate بکار رود.
Base plate باید زیر تمام استاندارد ها گذاشته شود
Sole plate باید زیر تمام base plate ها گذاشته شود مگر سطح آهنی وبتنی سفت باشد .

اتصالات بین لو له ها:
برای اتصال دو لو له در کنار یکدیگر از
sleeve coupler استفاده میشود که حتما باید دارای مغزی داخل بوده و توسط پیچ و مهره کاملا سفت شود
Ledger ها نباید بیش از 50 میلیمتر از کوپلر بیرون زدگی داشته باشند.
فاصله عمودی بین دو
ledger 2 متر است
برای اتصال دو
ledger از sleeve coupler استفاده میشود .از joint pin نباید استفاده نمود.
نکته :بستهای بازاویه قائم برای تحمل بار مناسب هستند وبستهای گردان برای تحمل بار مناسب نیستند
قرنیز
toe –board
برای جلوگیری از سقوط اشیا واجسام در لبه
platform نصب میشود که حداقل ارتفاع آن 150 mm می باشد.
نکته :
حداکثر بیرون زدگی تخته کار 150
mm و حداقل آن 50 mm می باشد.
نردبان
1. حداکثر فاصله عمودی نردبان 9 متر است .
2. انتهای نردبان از سطح کار باید 1 متر بالاتر باشد.
3. نردبان از پایین وبالا کاملا بسته و محکم شده باشد تا سر نخورد .
4. زاویه مناسب برای نردبان 75 درجه می باشد .
5. نردبانهای بلند باید در قسمت وسط توسط مهار محکم شوند .(نردبان تاب نیاورد )
6. نردبان آلومینیومی ونردبان چوبی بایستی سالم باشند .
  
نکته:لوله ، الوار وتخته ها نباید رنگ شوند فقط میتوان از روکش گالوانیزه یا آستر روی استفاده نمود
کد گذاری:
تمامی متعلقات و اجزای داربست و مصالح خریداری شده برای نصب داربست باید کد رنگ داشته باشند که در صورت رویت هرگونه عیب به راحتی قابل شناسایی باشند این گونه موارد نباید استفاده شده و باید از سایت خارج گردند .
مشخصات چوبها :
1. گره های روی چوب در مجموع نباید بیشتر از 150 میلیمتر باشند
2. پهنای گره ها در یک طرف نباید از 75 میلیمتر تجاوز نماید
3. فاصله بین گروهی از گر ه ها،150 میلیمتر می باشد
4. تخته چوب های استاندارد دارای5/22 میلیمتر پهنا و38 میلیمتر ضخامت هستند
5. گره های لبه داربست نباید از 50 میلیمتر تجاوز نمایند .
6. تخته هایی که شکستگی وشکاف داند نباید مورد استفاده قرار گیرند .
7. بریدگی ،سوختگی،آلودگی به روغن وگازوییل ومیخ نباید در تخته باشد .
8. تخته ها نباید رنگ شوند.
9. تخته ها باید به صورت مربع مستطیل بریده شوند وسر آنها با تسمه فلزی بسته شده باشد.
انبار کردن اجزای داربست :
1. لوله ها به صورت طولی انبار شوند .
2. بستها بر اساس نوع تفکیک وجداسازی شوند .
3. تخته ها نباید بیشتر از 20 عدد روی هم چیده شوند .
4. اجزای داربست نباید در هنگام نگهداری موقت مسیر جاد ها را ببندند
5. تعداد ونوع ملحقات داربست در دفتری ثبت ونگهداری شود .
.
 
 
                                                          70 نکته ایمنی دیگر در داربست بندی
1.      پایه های عمودی داربست یا همان لوله های استاندارد نقش مهمی در استحکام داربست دارند که حداکثر فاصله آنها از هم 2 متر می باشد . (معمولا)
2.      داربست خوب داربستی است که شما تمامی پایه های استاندارد را در یک خط مستقیم مشاهده کنید .
3.      بستهای با زاویه قائم :برای اتصال لوله های داربست در حالت عمود بکار میروند .حداکثر بار قابل قبول برای این بستها 3/6 کیلو نیوتن می باشد .
4.      لجر LEDGER لوله های افقی که برای استوار ماندن لو له های عمودی برای تحمل بهتر بکار میرود هم چنین برای جلوگیری از خم شدن لوله های افقی (ترانزوم )هم بکار می رود .
5.      بست های PUT LOG COUPLER  یا بست تخته برای اتصال ترانزوم ولجر بکار برده میشود .
6.      حداقل بار ایمن برای این بستها 0/53 کیلو نیوتن می باشد .
7.      ترانزوم لوله استاندارد بیرونی را به استاندارد درونی نصب میکند این لوله از عرض لجر عبور کرده ومحل کار را می سازد .
8.      تخته داربست با طول کمتر از 5/1 متر حداقل به 2 میله ساپورت زیری نیاز دارد ولی برای طولهای بیشتر از 5/1 متر حداقل به 3 میله ساپورت نیاز دارد .
9.      پین های اتصال JOINT PIN  قطعه ای است که برای اتصال دو لوله طولی به همدیگر مورد استفاده قرار میگیرد.
10.  لوله اتصال SLEEVE COUPLER  برای اتصال دو لوله طولی به همدیگر مورد استفاده قرار میگیرد .که به دو کلاس تقسیم بندی میشود .
11.  کلاس اول :SWL ;1.5 KN
12.  کلاس دوم SWL;3 KN   
13.  بریس BRACE یا همان لوله های مهاری که به شکل ضربدری به داربست زده میشوند تا مقاومت داربست بیشتر شود .
14.  بریس ها

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






sajjadzamani

سجاد زمانی

sajjadzamani

http://s-zamani.ir

ایمنی در صنعت فولاد

ایمنی در داربست

ایمنی در صنعت فولاد

به اولين و بزرگترين سايت رسمي ايمني و بهداشت در صنعت فولاد(ذوب و نورد)كشور خوش آمديداميدواريم ساعات خوب و خوشي را سپري كنيد. آرزوي ما هدف ما و هدف ما بهبود شرايط ايمني و بهداشتي كشورعزيزمان ايران مي باشد رعایت اصول ایمنی و بهداشت در کارخانجات اگر جدی گرفته نشود علاوه بر اینکه خسارات جبران ناپذیر مستقیمی که برای کارخانه در بردارد برای اینده کارفرمایان و آویزون شدن عده ای از کارگران دارای نقص عضو و معلول را دربرخواهد داشت

ایمنی در صنعت فولاد